
Amazon
hermitmonsterkiller.blogspot.com
torsdag, januari 06, 2005
Bortklippt scen i braindead kanske?
Den här bilden hittade jag på Peter Jacksons officiella hemsida, bilden är från Braindead. Jag har ingen aning om vilken scen det föreställer. Nån kille som står o skjuter och en apa i bakgrunden. Kanske nån bortklippt scen. Om nån råkar komma förbi min blog o känner igen bilden, please do tell me.:)

CAMP SLAUGHTER en viktig film!

Camp Slaughter är en viktig film, speciellt för independent filmen. Den visade när den kom ut att det är möjligt att göra en snygg o schysst slasher utan statliga medel och den introducerade även många nya schyssta knep för indyfilmare i sverige att ge sina filmer en mer professionell stil. Den har inspirerat min film och även Fred Andersons kraftverk 3714, vad jag förstår så är den kommande rysaren The Unknown även den insiprerad av Camp Slaughter attityd att får vi inte stålarna så gör vi det ändå och de köpte även in en pd 150 kamera för att ha samma kamera som filmen.
För att vara en svensk film så är den banbrytande, för att vara en lågbudget shot on video film är den det ännu mer. Väldigt snyggt postarbetad, jag har själv bestämt mig för att använda mig av en Afx plug in som heter magic bullet som användes flitigt i camp slaughter. Det visade sig ha det bästa resultatet av de olika filter jag testat inför vietnam. Otrolig snygg deinterlacing o deartifacting och 24 fps med nästan ingen blurring, sen ger det nån form av skinande effekt på allting som är vitt som jag tycker är snyggt.
Tyckte premiären var tortyr då publiken bara satt o konstant garvade åt filmen. Då satt jag själv o försökte leva mig in o studera filmen, en sak är väl att garva där det ska garvas. Men att skratta där det inte ens händer nånting är bara störande.
Storyn är intressant överlag för sin genre och jag gillar iden att para Texas Chainsaw med Fredagen den 13e. Skådisarna gör ett övertygande jobb, Fred Andersson och Christian Magdu är väl de mest minnesvärda karaktärerna. Den innehåller många ovanliga intressanta element, som Bunnymans kostym och den galna adelsfamiljen. Det råder inga tvivel om att Munthe kan sin skräckfilm. En obehaglig känsla lider genom hela filmen, som jag tror är mycket tack vare Thomas Rydells experimentala musik och Munthes kameraarbete. Filmen har även väldigt snygga 3d animationer som bilden ovan visar, yxan och kläderna är en helt 3d animerad render.
Filmen lider av några små problem, slutet innehåller lite väl mycket klipp o scener av tjejer som vandrar runt i mörkret o skriker, sen tycker jag att inledningen, "present" delen kunde ha varit en flashback under Fluffys expostion. Men vad fanken, en obskyr liten lågbudget slasher ska ju inte vara perfekt heller och vad jag hört så har Munthe en tät ny directors cut på gång.
I framtiden tror jag att Camp Slaughter och även regissören Martin Munthe kommer få den uppmärksamhet som förtjänas. Munthe är verkligen en duktig regissör och just nu har han precis färdigställt en ännu viktigare svensk film. Tack vare ett besök i cannes och en presentation av Camp Slaughter så fick Munthe en chans att göra en hollywood film direct to video creature featuren Stinger. Förhoppningsvis är Stinger filmen som introducerar en början på en industri i sverige.
GALEN APA!!! Scream Ann, scream for your life! Aaaaaaaaa!!!!!

Har precis kollat på orginalet King Kong inför Peter Jacksons kommande remake. Har inte sett den tidigare sen jag gick i grundskolan nån gång. Jag kan säga att följer Peter Jackson orginalet slaviskt så kommer han få en mycket underhållande film, antagligen hans bästa sen Braindead. Man tänker inte på att filmen är från 1933, den här filmen har mycket mer action o äventyr än de flesta moderna summer blockbusters.
Filmen handlar om en hyperaktiv Apa King Kong som bor på ön Skull Island och en oskyldig liten "dame" Ann Darrow, som inte vill annat än att bli känd och en välkänd naturfilmaren Carl Denham drar med henne på en expedition. På skeppet blir hon kär i Jack. Carl har tänkt att åka till en mystisk ö och filma king kong och Ann är den snygga tjejen som ska posera för Carl, men saker går inte som planerat. Ann Darrow kidnappas av de galna byborna och ska offras till jätteapan, när apan gör sin mäktiga entre så snor han Ann och försvinner in i djungeln. Så det är upp till Carl och Jack att rädda Ann. Vi följer med skeppet the ventures besättning genom djungeln, där de möter på galna dinosaurier som attackerar från höger o vänster. En galen Apa som springer runt med en Ann Darrow i näven, som inte verkar sluta skrika. Tillslut så besegras Apan och Ann räddas. De får med sig Apan i båten på nåt vis och den hamnar annan ö. Manhattan där den galna apan rymmer springer runt igen och trampar ihjäl folk, kidnappar återigen Ann Darrow. Flyr upp på Empire state building och en mäktig final där han slåss mot flygplan. Men de flesta vet väl det här redan. Bästa scenen i hela filmen är nog i början av filmen när King Kong har nåt som liknar en wrestling match med en T Rex och kong visat vem som är kung.
Effekterna är väl gamla, men vad gör det när stop motion modellerna är apsnygga och detaljerade och miljöerna på skull island är helt fantastiska, underhållande bybor på skull island som dansar runt utklädda till gorillor. Skulle vilja resa till skull island nån dag, dansa runt med de galna byborna och jaga lite galen apa.:)
HOLY MACRO WHAT A SHOW! Som Carl Denham sa när han såg bybornas galna dans.
Jag såg remaken också, den var ok. Men inte i närheten av lika underhållande som orginalet., Jag saknade dinosaurierna men den hade schysst musik, tråkiga hawaii locations men snygg Rick Baker kostym. Tråkigt bara att apan inte är galen längre och vankar omkring i slow motion istället och är sentimental.

söndag, december 26, 2004
Western standoff.
Jag har satt som regel att i varenda film jag gör i resten av mitt liv ska jag placera en eller flera referenser till western standoffs. Har redan 1 schysst i vietnam och 2 planerade till monster.
Upptäckte att det fanns flera western showdowns, eller mexican standoff/samuraj standoff.:) eller vad det kallas i kurosawas Yojimbo, även inledningen är lik Raiders of the lost ark och Kurosawas filmer var ju före Leone. Kurusawa i sin tur har ju plagierat från John Ford westernfilmer. Måste tracka den första standoffen. Vilken var den första filmen som satte standarden för modern actionfilm. Vart kommer alla visuella klicheer ifrån, det vore intressant att veta.
Cheriff Ola is coming to town...

Upptäckte att det fanns flera western showdowns, eller mexican standoff/samuraj standoff.:) eller vad det kallas i kurosawas Yojimbo, även inledningen är lik Raiders of the lost ark och Kurosawas filmer var ju före Leone. Kurusawa i sin tur har ju plagierat från John Ford westernfilmer. Måste tracka den första standoffen. Vilken var den första filmen som satte standarden för modern actionfilm. Vart kommer alla visuella klicheer ifrån, det vore intressant att veta.
Cheriff Ola is coming to town...
lördag, december 18, 2004
Serier
Fick just se en liten preview på några seriertidningar som min manusförfattare Pingo jobbar med. Lovat att inte avslöja vad det handlar om, men WOW! det var verkligen imponerande, väldigt intressant o snygga illustrationer. Jag vill läsa mer. Hoppas verkligen verkligen han får det publicerat.
Paulakoski signing off.
Paulakoski signing off.
fredag, december 17, 2004
Stinger
Tänkte slänga upp en trailer till en film jag jobbade med i sommras, filmen heter Stinger och är en amerikansk produktion. Antagligen den häftigaste svenska inspelningen på hela sommaren och jag fick en chans att vara med. Jag jobbade med praktiska effekter tillsammans med Fredrik Weileby för Martin Munthe på opera film.
Jag tror jag har rekord med cameos i filmen, jag syns väl kanske en sisådär 20 gånger som olika döda marinsoldater i filmen.
Här är jag på och några av mina kloner på
inspelningen av stinger,
sminkad, för Martin
behövde ett lik som
kunde sitta ner snyggt
för en känningsbild,
klart jag ställde
upp, jag är ju liken lixom.
Behöll sminket
resten av inspelingsdan, fick höra
rätt många gåner att jag var
lik uncle Fester.:)
Alla på inspelningen var väldigt trevliga, har bara goda minnen från operafilm teamet. Det var en lärorik inspelning för mig, speciellt genom att obsevera regissören, det har gett mig mer distans och fått mig att fundera på att definera mitt eget arbetssätt. Det som jag beundrar Munthe för mest är hans sätt att komponera ihop fullt fungerande bildlösningar på plats, nånting som jag alltid haft stora problem med. Att jag alltid måste storyboarda och göra så mycket förproduktion. Jag improviserar ju, men har även alltid en grund att bygga ifrån dvs storyboards. Munthe behöver inte det. Förstod inte riktigt vilket geni han var först jag började se materialet ihopklippt, det funkar verkligen asbra och han storyboardade kanske bara 10% av filmen. Helt mästerligt snyggt material, jag kan fortfarande inte få det bort från näthinnan, helt otroligt visuellt eye candy!
Nånting annat som är intressant att notera med Munthes kameraarbete, förutom ett enormt bruk av rökvätska, är att han filmar allting i profil. Ett tag trodde jag själv att han gjorde det här för att hylla Kurosawa, eftersom han hade kommenterat det själv på ett forum. Men efter att ha kollat på Kurosawa och sen jämfört med Camp Slaughter och minna minnen av Stinger, så är hans cinematografi betydligt mer profil. Alltså det kan vara en vinklad profil, det är alltid profil i hans bilder, vare sig det är närbild, halv bild eller whatever, det gör hans cinematografi rätt unik och egen faktiskt. Ger även en kvalite till hans filmer som inte andra svenskar filmer har, det känns som att många andra Svenska filmer produceras utan en medvetenhet om att det faktiskt är ett visuellt medium.
Här är en bild på mig och regissören Martin Munthe. Ser
rätt wasted ut på bilden. Hey! Det var ett tight schema och långa dagar.
Eller ja... hrm.. kan ju ev. ha funnits fler anledningar till det. På bilden till höger, killen i blå tröja och mustasch är gode vän Fredrik Weileby som är en "special effects artist", han är nästan mer av en perfektionist än mig. Han är även en duktig tecknare och ritar mattepaings till mitt vietnam projekt.
Filmen handlar om ett gäng marinsoldater som skickas iväg för att genomsöka en försvunnen ubåt som har hittats, det visar sig att ubåten är full av muterade skorpioner. Det som är unikt med filmen trots att den är en basic Aliens rip off, den är fylld av kul dialog och udda humor. Känns som en Tremors med inslag av filmer som Aliens och Carnosaur 2. Har sett lite grann av filmen ihopklippt och det ser väldigt bra ut. Ser verkligen verkligen fram emot att se den.
Trailer: http://www.shorelineentertainment.com/movies/Stinger.html
Imdb: http://www.imdb.com/title/tt0431418/combined
oliboli on the sub.

Jag tror jag har rekord med cameos i filmen, jag syns väl kanske en sisådär 20 gånger som olika döda marinsoldater i filmen.


Här är jag på och några av mina kloner på
inspelningen av stinger,
sminkad, för Martin
behövde ett lik som
kunde sitta ner snyggt
för en känningsbild,
klart jag ställde
upp, jag är ju liken lixom.
Behöll sminket
resten av inspelingsdan, fick höra
rätt många gåner att jag var
lik uncle Fester.:)
Alla på inspelningen var väldigt trevliga, har bara goda minnen från operafilm teamet. Det var en lärorik inspelning för mig, speciellt genom att obsevera regissören, det har gett mig mer distans och fått mig att fundera på att definera mitt eget arbetssätt. Det som jag beundrar Munthe för mest är hans sätt att komponera ihop fullt fungerande bildlösningar på plats, nånting som jag alltid haft stora problem med. Att jag alltid måste storyboarda och göra så mycket förproduktion. Jag improviserar ju, men har även alltid en grund att bygga ifrån dvs storyboards. Munthe behöver inte det. Förstod inte riktigt vilket geni han var först jag började se materialet ihopklippt, det funkar verkligen asbra och han storyboardade kanske bara 10% av filmen. Helt mästerligt snyggt material, jag kan fortfarande inte få det bort från näthinnan, helt otroligt visuellt eye candy!
Nånting annat som är intressant att notera med Munthes kameraarbete, förutom ett enormt bruk av rökvätska, är att han filmar allting i profil. Ett tag trodde jag själv att han gjorde det här för att hylla Kurosawa, eftersom han hade kommenterat det själv på ett forum. Men efter att ha kollat på Kurosawa och sen jämfört med Camp Slaughter och minna minnen av Stinger, så är hans cinematografi betydligt mer profil. Alltså det kan vara en vinklad profil, det är alltid profil i hans bilder, vare sig det är närbild, halv bild eller whatever, det gör hans cinematografi rätt unik och egen faktiskt. Ger även en kvalite till hans filmer som inte andra svenskar filmer har, det känns som att många andra Svenska filmer produceras utan en medvetenhet om att det faktiskt är ett visuellt medium.

Här är en bild på mig och regissören Martin Munthe. Ser
rätt wasted ut på bilden. Hey! Det var ett tight schema och långa dagar.


Eller ja... hrm.. kan ju ev. ha funnits fler anledningar till det. På bilden till höger, killen i blå tröja och mustasch är gode vän Fredrik Weileby som är en "special effects artist", han är nästan mer av en perfektionist än mig. Han är även en duktig tecknare och ritar mattepaings till mitt vietnam projekt.
Filmen handlar om ett gäng marinsoldater som skickas iväg för att genomsöka en försvunnen ubåt som har hittats, det visar sig att ubåten är full av muterade skorpioner. Det som är unikt med filmen trots att den är en basic Aliens rip off, den är fylld av kul dialog och udda humor. Känns som en Tremors med inslag av filmer som Aliens och Carnosaur 2. Har sett lite grann av filmen ihopklippt och det ser väldigt bra ut. Ser verkligen verkligen fram emot att se den.
Trailer: http://www.shorelineentertainment.com/movies/Stinger.html
Imdb: http://www.imdb.com/title/tt0431418/combined
oliboli on the sub.
torsdag, december 16, 2004
Andrei?
Jepp mitt riktiga förnamn är faktiskt Andrei, jag är heller inte döpt så vilket som helst av mina namn kan vara mitt förnamn. Låg i morsans mage när hon läste på DI och hon var i en Tarkowskij period så hon döpte mig efter sin favoritregissör. Sen har det bara blivit fel nånstans, när jag var liten så började jag kallas efter mitt tredje namn Ola, i början kallades jag för Olle. Fick utstå mycket mobbing för det, hör jag ett mors lilla Olle skämt igen.:(
Men alltså på senare så har jag tänkt faktiskt att Andrei är inte så dumt ändå. Borde kanske använda alla mina 3 namn som nåt fånigt pretto artist namn. Andrei P.O eller Ola O.P Paulakoski. Låter som Paul W.S Anderson. Blir coolt det, som George A Romero eller nåt. Eller alla 3 Andrei Peter Ola Paulakoski. Jag kör på alla 3, det är nytt o fräsht. Jag vet inte, yrar här för jag är så trött men ska inte gå o lägga mig än, ska ju upp tidigt imorn, locationscouting för Monster.
Paulakoski Ola Peter Andrei
Men alltså på senare så har jag tänkt faktiskt att Andrei är inte så dumt ändå. Borde kanske använda alla mina 3 namn som nåt fånigt pretto artist namn. Andrei P.O eller Ola O.P Paulakoski. Låter som Paul W.S Anderson. Blir coolt det, som George A Romero eller nåt. Eller alla 3 Andrei Peter Ola Paulakoski. Jag kör på alla 3, det är nytt o fräsht. Jag vet inte, yrar här för jag är så trött men ska inte gå o lägga mig än, ska ju upp tidigt imorn, locationscouting för Monster.
Paulakoski Ola Peter Andrei
Monster new draft klart.
Fick just ett rykande färskt utkast av Monster från min manusförfattar kompis Pingo. Han har ändrat alla de detaljer jag ville ha fixat och jag måste säga att nu är det riktigt bra. Han har gjort ett fantastiskt jobb. Bara 1 detalj jag störde mig på. Det var en replik som jag kände var opassande i en situation, när han ändrat det så är manuset klart. Tillsvidare iaf. Såpass klart iallafall att jag kan storyboarda det och planera det.
The biggest turd of them all Andrei Peter Ola Paulakoski
The biggest turd of them all Andrei Peter Ola Paulakoski
Musikvideo igen.
Vaknade imorse av att mobilen ringde alltför tidigt, precis för 15 minuter sen. Jag svarade halvt i sömnen och en röst i telefonen säger du låter lika trött som du alltid låter, lika trött som för ett år sen. Det är inte så konstigt då när jag gick o la mig klockan 06:00 imorse. Kom in till stan om en timme o möt mig!
Iaf ska iväg inom en timme o möta en kille om att producera en hip hop musikvideo igen för Jan Vasques. Måste gå o sprinkla vatten på mig nu o äta lite frukost om jag hinner. Ill be back o uppdaterar när jag kommer hem.
Ja om ni vill se vad jag gjort tidigare med musikvideor så kan nu ju klicka er in på dessa länkar.
www.sparzanza.com
Kolla in videon, "Children shouldnt play with dead things"
www.hamish.se
Kolla videon Starring hamish för mycket jävla. Videon var faktiskt lite av en succe, visades på z tv rätt bra länge o går på norks z tv nu. Får väl hoppas på en nordisk cleen sweep.
Ja skriver lite mer om musikvideorna när jag kommer hem.
Andrei Peter Ola Paulakoski dancing away...
Iaf ska iväg inom en timme o möta en kille om att producera en hip hop musikvideo igen för Jan Vasques. Måste gå o sprinkla vatten på mig nu o äta lite frukost om jag hinner. Ill be back o uppdaterar när jag kommer hem.
Ja om ni vill se vad jag gjort tidigare med musikvideor så kan nu ju klicka er in på dessa länkar.
www.sparzanza.com
Kolla in videon, "Children shouldnt play with dead things"
www.hamish.se
Kolla videon Starring hamish för mycket jävla. Videon var faktiskt lite av en succe, visades på z tv rätt bra länge o går på norks z tv nu. Får väl hoppas på en nordisk cleen sweep.
Ja skriver lite mer om musikvideorna när jag kommer hem.
Andrei Peter Ola Paulakoski dancing away...
Lennartmaskiner tar över världen!
Lennartmaskinen var den första svennemaskinen, fler kommer att aktiveras. Vill du bygga din egen robot?
Activate the Paulakoski machine...
Activate the Paulakoski machine...
Bäst på nätet! Just nu.
Bäst på nätet just nu är http://www.kongisking.net/ Finns en suverän videodagbok där man kan följa arbetet med King Kong. Tex korta fördjupningar med Andrew Lesnie om cinematografi och klippningen samt intervjuer med art deparment. Precis sånt jag vill se och inte ryggsmisk.
King Kong, Godzilla Final Wars och Land of the Dead kommer tillsammans äga 2005.
Andrei Peter Ola Paulakoski eating brain with a spoon.
King Kong, Godzilla Final Wars och Land of the Dead kommer tillsammans äga 2005.
Andrei Peter Ola Paulakoski eating brain with a spoon.
Jepp min egen blog.
Äntligt. Jag har min egen blog. Här kommer ni kunna läsa en massa onödigt jox från mig o mina filmer.
Andrei Peter Ola Paulakoski moaning and rising from his grave.
Andrei Peter Ola Paulakoski moaning and rising from his grave.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)