Amazon

hermitmonsterkiller.blogspot.com

fredag, december 17, 2004

Stinger

Tänkte slänga upp en trailer till en film jag jobbade med i sommras, filmen heter Stinger och är en amerikansk produktion. Antagligen den häftigaste svenska inspelningen på hela sommaren och jag fick en chans att vara med. Jag jobbade med praktiska effekter tillsammans med Fredrik Weileby för Martin Munthe på opera film.

Jag tror jag har rekord med cameos i filmen, jag syns väl kanske en sisådär 20 gånger som olika döda marinsoldater i filmen.

Här är jag på och några av mina kloner på
inspelningen av stinger,
sminkad, för Martin
behövde ett lik som
kunde sitta ner snyggt
för en känningsbild,
klart jag ställde
upp, jag är ju liken lixom.

Behöll sminket
resten av inspelingsdan, fick höra

rätt många gåner att jag var
lik uncle Fester.:)


Alla på inspelningen var väldigt trevliga, har bara goda minnen från operafilm teamet. Det var en lärorik inspelning för mig, speciellt genom att obsevera regissören, det har gett mig mer distans och fått mig att fundera på att definera mitt eget arbetssätt. Det som jag beundrar Munthe för mest är hans sätt att komponera ihop fullt fungerande bildlösningar på plats, nånting som jag alltid haft stora problem med. Att jag alltid måste storyboarda och göra så mycket förproduktion. Jag improviserar ju, men har även alltid en grund att bygga ifrån dvs storyboards. Munthe behöver inte det. Förstod inte riktigt vilket geni han var först jag började se materialet ihopklippt, det funkar verkligen asbra och han storyboardade kanske bara 10% av filmen. Helt mästerligt snyggt material, jag kan fortfarande inte få det bort från näthinnan, helt otroligt visuellt eye candy!


Nånting annat som är intressant att notera med Munthes kameraarbete, förutom ett enormt bruk av rökvätska, är att han filmar allting i profil. Ett tag trodde jag själv att han gjorde det här för att hylla Kurosawa, eftersom han hade kommenterat det själv på ett forum. Men efter att ha kollat på Kurosawa och sen jämfört med Camp Slaughter och minna minnen av Stinger, så är hans cinematografi betydligt mer profil. Alltså det kan vara en vinklad profil, det är alltid profil i hans bilder, vare sig det är närbild, halv bild eller whatever, det gör hans cinematografi rätt unik och egen faktiskt. Ger även en kvalite till hans filmer som inte andra svenskar filmer har, det känns som att många andra Svenska filmer produceras utan en medvetenhet om att det faktiskt är ett visuellt medium.


Här är en bild på mig och regissören Martin Munthe. Ser
rätt wasted ut på bilden. Hey! Det var ett tight schema och långa dagar.

Eller ja... hrm.. kan ju ev. ha funnits fler anledningar till det. På bilden till höger, killen i blå tröja och mustasch är gode vän Fredrik Weileby som är en "special effects artist", han är nästan mer av en perfektionist än mig. Han är även en duktig tecknare och ritar mattepaings till mitt vietnam projekt.

Filmen handlar om ett gäng marinsoldater som skickas iväg för att genomsöka en försvunnen ubåt som har hittats, det visar sig att ubåten är full av muterade skorpioner. Det som är unikt med filmen trots att den är en basic Aliens rip off, den är fylld av kul dialog och udda humor. Känns som en Tremors med inslag av filmer som Aliens och Carnosaur 2. Har sett lite grann av filmen ihopklippt och det ser väldigt bra ut. Ser verkligen verkligen fram emot att se den.

Trailer:
http://www.shorelineentertainment.com/movies/Stinger.html

Imdb:
http://www.imdb.com/title/tt0431418/combined

oliboli on the sub.

Inga kommentarer: